معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد
سرخط خبرها

نگاهی به مسدود شدن کارت بانکی مهاجران | مهلت یک ماهه به افغانستانی‌ها برای تکمیل اطلاعات بانکی

  • کد خبر: ۵۷۲۵۶
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
نگاهی به مسدود شدن کارت بانکی مهاجران | مهلت یک ماهه به افغانستانی‌ها برای تکمیل اطلاعات بانکی
با مسدود شدن کارت بانکی مهاجران افغانستانی شاهد اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مسئولان در این باره بودیم. در تازه‌ترین اقدامات گفته می‌شود که بانک مرکزی برای یک ماه به مهاجران برای تکمیل اطلاعات کد شهاب وقت داده‌اند.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ چند روزی است که برخی از بانک‌ها اقدام به مسدود کردن کارت بانکی مهاجران افغانستانی کرده‌اند، و تعداد زیادی از مهاجران از دسترسی به خدمات کارت‌های بانکی خود محروم شده‌اند.

 

پنجشنبه وقتی عکس‌ها و فیلم‌هایی از تجمع مهاجران برای حل مشکل کارت‌های بانکی‌شان در مقابل شعب بانک‌ها در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد، این خبر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و از روز گذشته تا اکنون اتفاقات مثبتی برای حل این مشکل افتاده است که در این گزارش به آنها می‌پردازیم.

 

بانک: ما هشدار دادیم | مهاجران: بدون اطلاع مسدود کردند

پس از انتشار اخبار و گزارش‌هایی مبنی برمسدود شدن کارت بانکی مهاجران افغانستانی، شورای هماهنگی بانک‌ها امروز جمعه در واکنش به مسدود شدن کارت بانکی مهاجران افغانستانی اعلام کرد که در این باره چندین بار اطلاع رسانی و هشدار لازم به صاحبان این حساب‌ها داده شد تا این که براساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از ۶ بهمن ارائه خدمات به حساب‌های فاقد کد شهاب متوقف شد.

 

این درحالی است که مهاجران افغانستانی می‌گویند که هیچ‌گونه اطلاع رسانی از سوی بانک‌هایی که کارت بانکی آنها را مسدود کرده است، انجام نشده است.

 

محمدکاظم کاظم شاعر و پژوهشگر نام آشنای افغانستانی در پستی اینستاگرامی از مسدود شدن کارت بانکی‌اش بدون اطلاع رسانی بانک خبرداده است.

 

کد شهاب شناسه هویت الکترونیکی بانکی است

حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در رابطه با مسدود شدن کارت بانکی مهاجران افغانستانی به فارس گفته است: بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اقدام به الزامی‌کردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی کرده است.

 

وی در ادامه گفت: کد شهاب، شناسه هویت الکترونیکی بانکی است بدین معنا که برای هر مشتری بانکی، یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود و کد شهاب، رابط اصلی برقراری میان سامانه‌های بانکی و نهاب است.

 

صیدی با اشاره به اینکه این موضوع در اغلب کشورها نیز به همین صورت است و خیلی جدی گرفته می‌شود، گفت: اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی نیاز دارند و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است.

 

مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، اقدام‌ و پی‌گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را اخذ کنند که خوشبختانه بخش عظیمی از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد بگیرند و مشکل حل شد و البته تعدادی از عزیزان هم به دلیل عدم اخذ کد فراگیر که ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی‌نبودن مهاجرت‌شان هست نتوانستند کد شهاب بگیرند.

 

وی افزود: در این رابطه، نهادهای ناظر و ضابط ذیربط، بارها به عدم تمکین بانک‌ها به مسدودکردن حساب‌ها و کارت‌های این گروه از افراد، اعتراض رسمی و حتی حقوقی کردند که با مذاکره طرف‌های قضیه، موفق شدند چند بار مهلت اخذ کد را تمدید کنند اما از آنجا که گاهی با برخی کارت‌های این گروه، تراکنش‌های مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، تمامی بانک‌ها موظف شدند از تاریخ ششم بهمن‌ماه سال‌جاری، حساب‌ها و کارت‌های فاقد کد شهاب را مسدود کنند.

 

صیدی خاطرنشان کرد: در این رابطه چند بار اطلاع‌رسانی و به صورت‌های مختلف، هشدار لازم به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد تا اینکه تمامی بانک‌ها بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از تاریخ یادشده، ارائه‌ خدمات به حساب‌های بدون کد شهاب را متوقف کردند.

 

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: چند بار اخطار داده شده بود که برخی دریافت کرده بودند اخطار را و برخی دیگر نه، چون صاحب حساب، شماره همراه و آدرس را تغییر داده، ولی به بانک ‌اطلاع نداده و بانک هم به شماره قبلی پیامک داده و به آدرس قبلی اخطار فرستاده است.

 

نگاهی به مسدود شدن کارت بانکی مهاجران | مهلت یک ماهه به افغانستانی‌ها برای تکمیل اطلاعات بانکی

 

ضوابط کد شهاب برای اتباع خارجی یک ماه متوقف شد

درهمین این حال؛ یک مقام مسئول در نظام بانکی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار مهر تاکید کرده است که بانک مرکزی باید فعلاً ضوابط کد شهاب را «فقط برای اتباع خارجی» تا یک ماه آینده متوقف کند تا اینکه این بخش از مشتریان شبکه بانکی بتوانند فعلاً از خدمات بهره مند شوند.

 

بر این اساس اتباع خارجی می‌توانند از خدمات ساتنا نیز همراه پایا و چک بانکی تا یکماه آینده بهره مند شوند، ولی حتماً الزام دارند که به بانک‌ها مراجعه کنند و کد شناسه خود را به ثبت برسانند.

 

پیگیری نتیجه داد

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که از معدود نماینده‌های مجلس بود که به این اتفاق واکنش نشان داد، او درباره نتیجه پیگیری‌هایش در این باره در توئیتی نوشت: پیگیری نتیجه داد: آقای همتی پاسخ دادند: «همکاران انفورماتیک از بانک‌های یاد شده خواستند یک ماه تمدید و مهلت بدهند، فعلا حل شده است. مشکل برادران افغانستانی حل شده. پیگیری می‌کنیم تا با همکاری بانک مرکزی و مهاجرین، بدون ایجاد مشکل برای مهاجرین حساب‌های بی هویت جمع و مشکل ریشه‌ای حل شود.

 

نگاهی به مسدود شدن کارت بانکی مهاجران | مهلت یک ماهه به افغانستانی‌ها برای تکمیل اطلاعات بانکی

 

عدم اطلاع رسانی به موقع بانک‌ها حلقه گمشده ارتباط با مهاجران

هرچند که بانک‌ها ادعا می‌کنند که در رابطه با مسدود شدن کارت‌های بانکی به مهاجران افغانستانی  اطلاع رسانی کرده‌اند، اما شواهد و پیام‌هایی که از طرف مهاجران افغانستانی به شهرآرانیوز رسیده نشان می‌دهد که اینطور نیست.

 

اگر بانک‌ها قبل از آنکه کارت بانکی مهاجران را مسدود کنند با ارسال یک اس ام اس از آنها بخواهند که نسبت به حل مشکل بانکی‌شان اقدام کنند، قطعا ما شاهد بروز مشکلاتی که دراین روزها با آن مواجه شدیم نخواهیم بود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->